Gelukkig zijn kun je leren

“Gelukkig zijn kun je leren” stelt positief psycholoog Martin Seligman in zijn boek. Een van de dingen wat bewezen is in een van zijn vele onderzoeken, is dat je nog meer welbevinden ervaart als je je eigen kwaliteiten inzet om anderen te helpen. Hoe mooi is dat!? Iets doen waar je goed in bent, en daar ook een ander mee helpen. Twee vliegen in één klap!

Toch zie ik vaak medewerkers die niet blij op de werkvloer staan en dit ook uitstralen. Winkels waar je komt en compleet genegeerd wordt. Dienstverleners die alleen bezig zijn met opgelegde regels i.p.v. zelf na te denken waar ze mee zouden kunnen helpen, en Horeca medewerkers die iets te vaak op de klok kijken of ze al naar huis mogen, terwijl jij nog aan je hoofdgerecht zit. Het verbaasd mij elke keer weer.

Dus hoe zou het zijn als deze mensen en organisaties (bijv met behulp van dit boek, en een mooie dosis positieve psychologie) meer zouden willen doen voor de klant, gast of patiënt? Gewoon omdat je er gelukkig van wordt! Dan wordt de wereld toch een stukje mooier?