De kracht van een gastvrije organisatie

Onlangs heb ik dit boek gelezen er werd bij mij wederom de kracht van een gastvrije organisatie duidelijk.

Vanuit mijn verleden bij ABN AMRO weet ik dat er tijdens de onboarding van nieuwe medewerkers alles in staat werd gesteld om ze een gastvrij ontvangst te geven. Dat betekend dat zaken goed geregeld werden zoals je computer en bijbehoren, je buddy tijdens je eerste jaar, en het leer pad wat je aflegt. Alles om het ABN AMRO DNA goed tot je te kunnen nemen en je eerste werkweken met plezier te laten verlopen. Daarnaast worden de nieuwe medewerkers getraind in het zelf gastvrijheid verlenen. Het is een essentieel onderdeel van het vak: (potentiële) klanten zich op hun gemak laten voelen en hiermee het zaadje voor vertrouwen te planten. Dat doet de bank goed.

In dit boek lees je hoe gastvrijheid binnen organisaties zijn meerwaarde heeft en hoe dit zich vruchtbaar vertaald naar buiten. Er zitten mooie aan vullingen en toepassingen bij vanuit de positieve psychologie dankzij Frederike Bannink en prachtige praktijkvoorbeelden van echte gastvrijheid door Ozgur Eylen.

Dit is niet zo maar een boek over gastvrijheid. Het gaat in mijn ogen net een stapje verder, zoals een echte gastheer dat ook doet voor zijn gast.