Manage elkaars verwachtingen
Wat ik vaak in trainingen tegen kom is dat deelnemers niet helder hebben wat ze van collega’s kunnen verwachten, maar ook niet helder hebben geventileerd wat de collega’s van jou kunnen verwachten. Dan begin je al met een achterstand in samenwerking. Aannames kunnen gaan regeren en je spreekt niet de zelfde taal.
Door te beginnen met bij elkaar uit te vragen wat je van elkaar verwacht (bij nieuwe collega’s, een nieuw project, nieuwe klanten) en dan af te stemmen hoe je daar samen aan kan voldoen haalt al heel wat “ruis” weg.
De toon maakt hierin de muziek. Probeer met oprechte interesse te onderzoeken wat de ander bedoeld of wat zijn of haar intentie is in plaats van dingen aan te nemen of op voorhand een oordeel te vellen. Want de intentie van de meeste mensen is vaak goed. De vorm (hoe het overgebracht wordt) is soms wat knullig. Kijk daar doorheen, investeer in je collega’s en probeer elkaar in het midden te vinden. Het maakt samenwerken leuker en het levert meer op. 28-2-2022