Altijd gastvrij
Gastvrijheid, de een vindt het geweldig, de ander wollig. De invloed van echte gastvrijheid wordt echter nog wel eens onderschat. Is het niet een HORECA dingetje? Ik ken organisaties die er flink in investeren, maar ook bedrijven die beknibbelen op het koekje bij de koffie omdat het de kosten weer iets drukt. Volgens mij heb je het dan niet begrepen.
Gastvrijheid is een beleving. Het draagt eraan bij dat iemand zich op gemak voelt bij jouw organisatie en graag weer contact heeft. Gastvrijheid verbindt.
Ga maar eens bij jezelf na welke beleving meer indruk maakt: Die hartelijke persoon die jou ontvangt bij je naam, iets te drinken/eten aanbiedt, en je duidelijk informeert in wat er gaat gebeuren of diegene die amper op kijkt als je binnen komt en je al wijzend plaats laat nemen?
Maar ook online of aan de telefoon is gastvrijheid belangrijk. Je kan je gesprekspartner(s) weliswaar niets te drinken of te eten aanbieden, (wel aangeven dat er ruimte is om zelf even wat te halen) maar er zijn genoeg manieren om iemand zich op zijn gemak te stellen zijn tijdens jullie gesprek:
- Laten weten dat je blij bent dat je contact hebt met de ander
- Een lach hoor je ook door de telefoon
- En aandacht en geduld hebben voor de ander is hierbij onmisbaar
Gastvrijheid is ook dat stapje extra willen doen. Jezelf dienstbaar opstellen voor de ander. Sommige mensen zien dat als onderdanig, maar er is niets onderdanigs aan dat je (even) moeite doet voor iemand. De kleine dingen doen het hem vaak. Het zegt denk ik meer over je als je dat niet wil doen en dat voelt je gesprekspartner feilloos aan. Wees je ervan bewust dat ook wanneer je gesprek een moetje is, of je weinig tijd hebt de ander dit opmerkt. Dat zou je zelf ook opmerken en dat voelt niet goed.
Zorg daarom dat je altijd volledig aandacht hebt voor je gesprekspartner en wees daarbij gastvrij. Ik denk zelf dat de meer mensen dit oppakken het de wereld een beetje mooier maakt.
19-1-2021